Han føk opp i raseri og ba meg slutte å selge

20.12.2022
Egne feilsteg som læremester
Egne feilsteg som læremester

Mange ganger hadde jeg kjent at noe var feil når jeg var ute for å selge min løsning til daglig ledere og eiere av bedrifter, men jeg visste ikke hva det var. Så da bare fortsatte jeg på det jeg hadde lært som var å ta kontakt på telefonen, gå i salgsmøte og presentere alle de gode løsningene jeg hadde å by på, og håpe på det beste. Ytterst sjelden ble det til at noen kjøpte noe.

«Hit-raten» min var veldig lav.

Denne gangen hadde jeg gjort det annerledes, på en tilfeldig måte hadde jeg kommet i snakk med en kar på en felles samling vi var på. Det viste seg at vi hadde noe tilfelles, så vi avtalte å ta en kaffe en dag litt senere.

Da vi møttes, hadde jeg forberedt meg fordi jeg visste at han også var eier av en liten bedrift, så da vi hadde snakket løst og fast om forskjellige ting, så jeg mitt snitt og tok fram løsningene mine og begynte å gjøre min greie.

Jeg merket at stemningen straks skiftet og svakt merket jeg at rollene våre hadde skiftet fra vennskap til et selger-kjøper-forhold. Jeg angret straks på at jeg hadde gjort det, verdiene mine strittet imot, men det var for sent.

Han føk opp i raseri, og fortalte meg rett ut hva han mente om det. «Hadde jeg utnyttet hans vennskap til å prakke på ham et av mine ubrukelige produkter»?

Wow, der fikk jeg den rett i trynet!

og, jeg lærte to ting:

- Han var av den direkte typen
- Å stole på intuisjonen min.

Jeg hadde jo egentlig visst at dette var feil fremgangsmåte lenge, og jeg er evig takknemlig for at han var så direkte med meg, og gitt meg denne vekkelsestalen.

Nå vet jeg jo at alle jeg har møtt med den samme salgsteknikken har tenkt det samme som han.

Ingen liker å bli solgt til.

Etter dette har begynt å følge en annen salgsstrategi, som både er mye mer behagelig og som gir mye bedre resultater.

Oppskrift for salgssamtalen:

✔ Forbered deg på hvem du skal møte og hva han/hun leverer!

✔ Sørg for en god stemning mellom dere!

✔ Innled med hyggelig prat og vær deg :-)

✔ Kjenn at du er tilstede og i kontakt med deg selv (lytt til kroppen, som en idrettsutøver ville sagt)!

✔ Avklar tiden dere har til disposisjon!

✔ Spør den andre om hva han eller hun ønsker å oppnå og hva som er målet deres!

✔ Vær interessert og spør mer til du er sikker på at du forstår!

✔ Noter!

✔ Spør om hva som er deres største utfordring i dag!

✔ Tenk etter om det er noe av det du kan levere, eller andre du kjenner som kan levere noe som kan løse deres utfordringer.

✔ Når det blir din tur snakker du om hva du eller noen du kjenner kan løse for dem!

✔ Fokuser da på resultatet av det du leverer

✔ IKKE snakk om noe av det andre du kan levere, dersom det ikke faller naturlig inn i samtalen!

✔ Rett oppmerksomheten på den andre hele veien!

✔ Bli enig om hvordan samtalen skal følges opp!

✔ Følg alltid opp slik du har lovet!

Lykke til!

#NGAGE #nettverkssjefen #salgsstrategi #2izii