Du vet hva du har, men kan du vite hva du ikke får?

28.12.2022

Jeg hadde et valg den gangen for 18 år siden da en kunde spurte meg direkte «kan dere også være vårt sentralbord, Geir»?

Vi hadde akkurat levert et telefonanlegg til dem, og jeg var selgeren. Dette var en ny tanke for meg.

«JA» svarte jeg spontant, «det tror jeg nok at vi kan».

Og, det er jeg VELDIG glad for at jeg svarte, for hadde jeg sagt NEI den gangen, så hadde vi også gått glipp av løsningen vi fikk på det største problemet vi hadde.

Likviditet.

Uten store investeringer var det nemlig ikke mulig å overleve i teknologibransjen.

Nå fikk vi et nytt ben å stå på, som ikke krevde investeringer i penger som vi ikke hadde. Vi trengte bare å utvikle noe vi hadde, som var

serviceinnstilte mennesker.

Nå hadde vi endret vi kurs og vi vokste videre til en trygg arbeidsplass for flere heltidsansatte.

I markeder med store endringer ligger sikkerheten din gjemt i å tilpasse deg!

Å motsette seg endringer er en farlig strategi.

  • Du blir forbigått av konkurrentene
  • Kundene velger de som er bedre og rimeligere enn deg
  • Du blir et lett bytte for konkurs

Når du gjør endringer så vil du sikkert møte på velmente råd av typen

  • «Du vet hva du har, men ikke hva du får»
  • «Det er sikrere å gå på oppgåtte stier, enn i ukjent terreng»
  • «La andre gå foran og la de gjøre feilene for deg»

Det de da glemmer er at markedet er i konstant endring, og det går i stadig raskere tempo. Framtiden er mer uforutsigbar, og den krever derfor mer av vår oppmerksomhet.

Dette er det eneste som er sikkert!

Det gamle blir fortløpende erstattet av noe nytt, og det er derfor helt avgjørende å holde seg oppdatert på det nye.

Terrenget endrer seg og da må du skaffe deg de nye kartene, og følge de stiene som er merket for deg.

Da får du oversikt over hva du har som du kan beholde, og du vil se hva du har som du må kvitte deg med.

  • Er du med meg på dette?
  • Er du med meg på en evaluering?
  • Begynner du også nå i romjulen?

Analysere det som ikke har fungert, og som du kan kvitte deg med.

Se på hva som har gått bra, og som du kan fortsette med.

Lete fram nye stier som kan erstatte de gamle

Kampanje

Da kan vi si tusen takk for DET GAMLE ÅRET, og ønske DET NYE hjertelig velkommen!

#nettverkssjefen #ngage #2izii #strategi #endringer